Cari Blog Ini

Memuatkan ...

Isnin, 9 Mei 2011

Khasiat Bendi

Apabila dimasak, bendiakan keluarkan lendir yang berupaya memekatkan sup dan lauk.  Lendir tersebut adalah terdiri dari pektin dan larutan serat.Pektin membantu merendahkan aras kolesterol dalam darah dengan mengganggu penyerapan hempedu dalam usus dan memaksa hati menghasilkan lebih banyak hempedu menggunakan kolesterol. Laritan serat pula membantu melawaskan sistem penghadaman dan mengelakkan sembelit.

Tunggu apa lagi, jom tanam bendi dan amalkan makan bendi.  Ia baik untuk kesihatan anda.

Bendi baka Singa

4 ulasan:

  1. Salam...besarnyer bendi...

    saya punya pokok bendi kan...baru jer tinggi lutut..tapi dah tumbuh putik bunga bendi...risau plak nanti tak leh menampung bendi tu....ape saya nak buat yer...batangnyer tu macam muda jer lagi...nak kena tongkat ker ?

    haaa..nak baca citer benih tanamsendiri dah bercambah?...ade kat link bawah ni...:)


    http://ibusumaiyah.blogspot.com/2011/05/cerita-tanam-bila-benih-sudah.html

    BalasPadam
  2. Kalau dah takat lutut dah betul tu. Kalau rasa tak boleh tampung berat, pasang kayu sokongan. Saya guna ranting lurus yang dicucuk ke tanah. Kemudian ikat batang pokok guna tali rafia.

    Blog Sumaiyah pun menarik. ;)

    BalasPadam
  3. oooo..ok tq...kena tongkat lah tu kan...

    tq cikgu..:)

    BalasPadam
  4. Sama-sama,
    Ah betul, tongkat. Pokok tomato, cili dan terung pun saya tongkat. Terung kalau berbuah tiga biji pada ranting/dahan yang sama, kalau tidak diikat pada kayu penyokong (tongkat) akan patah.

    BalasPadam