Cari Blog Ini

Memuatkan ...

Sabtu, 30 April 2011

Patch Baru 1m x 1m

Ada rakan pengunjung yang terfikir kami ada ruang yang besar untuk menanam sayur.  Sebenarnya ruang laman rumah kami sama aja dengan ruang laman orang lain.  Rumah di taman perumahan di Lembah Kelang... mana ada ruang menanam yang luas.  Yang nampak luas tu sebenarnya sebab kami menanam secara intensif.  Banyak sayur di tanam dalam dalam ruang yang kecil.
Ramai yang kurang senang dengan cara menanam begini, sebab nampak tidak terurus... "Banyak nyamuk", tohmah mereka.  Nyamuk membiak dalam air bertakung, bukan celah-celah tanaman sayur.  Bertanam secara intensif memang popular di UK.  Pihak bekuasa ada mengagihkan lot sementara untuk menanam.  Jadi dapatlah rakyat mereka keluarkan peluh menyangkul. 

Kami baru clear patch untuk tanam herba, kira-kira 1m X 1m.  Kami gunakan baja organik, iaitu kompos yang telah masak -- rumpai yang terurai sehingga menjadi serbuk perang kehitaman sebagai baja.  Saya berniat untuk tanam lemon balm.  Itu baru niat.  Pokok apa yang ingin disemai belum dipastikan lagi.  :)

Patch baru, sedia untuk tanam herba.


1 ulasan: