Cari Blog Ini

Memuatkan ...

Selasa, 8 Mac 2011

Tuaian Hari Ini -- Kai Lan, Chinese Kale

Kai Lan, Chinese Kale
Kai lan yang dituai hari ini berumur 6 minggu.  Untuk makan tengahari, kai lan goreng ikan masin.  Pasti enak.
Saya perhatikan saiz kai lan kali ini berbeza sebab saya sedang mencuba beberapa jenis baja dari hasil buangan dapur.  Sebenarnya saya tidak menentang penggunaan baja komersial atau baja kimia.  Cuma tujuan saya bertanam sendiri adalah untuk mencari cara yang paling efisien untuk kurangkan belanja menghasilkan sayur dan guna semula bahan buangan dapur untuk kurangkan pembaziran.

Jadi perut ikan, kepala ikan bilis, sayur rosak, daun kering bukan lagi sampah untuk saya.  Sekiranya menggunakan detergen yang biogradable, boleh juga digunakan air basuhan pakaian untuk siram pokok (tapi jangan terkena daun atau buah).  Ini kerana detergen mengandungi fosfat yang juga diperlukan oleh tumbuhan.

Saya perhatikan, apa-apa baja yang digunakan semuanya ok, tapi kalau tanah mampat (mungkin terpijak selepas digembur), tanaman akan bantut kerana tanah kurang udara.  Akar perlukan oksigen untuk respirasi.  Jangan lupa, tumbuhan juga benda hidup.  Ia juga bernafas (respirasi).
Kalau tanam dalam pasu dan guna tanah yang kaya dengan bahan organik, tanaman pertama tak perlu tambah baja.

Air juga perlu cukup.  Kalau dibiarkan kering beberapa hari kai lan akan mula berbunga (bolting) dan daun yang dihasilkan kecil.

Sekiranya rakan-rakan inginkan benih kai lan, boleh pesan dari kami.  Benih ayang ada adalah dari baka 55 yang dikatakan tumbuh dan membesar dengan cepat dan tahan penyakit.  5 pek cuma RM10.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan