Cari Blog Ini

Memuatkan ...

Isnin, 21 Januari 2013

Benih Untuk Dijual -- Bayam putih daun bulat, F1 baka 423, amaranth



Setiap pek mengandungi 1/8 sudu teh iaitu purata 100+ biji benih.  5 pek RM10.00
Pesan melalui emel, iskandar.abdulrashid@gmail.com

Benih Bayam Putih Daun Bulat bakan 423

 
Cara Memesan Benih
Benih Untuk Dijual

19 ulasan:

  1. saya punya dah tumbuh walupun lembab sikit..

    BalasPadam
  2. salam...sy pernah tanam bayam tp tak sempat besar lg dah kuning daunnya pastu terus mati.sy dah cuba 3x tanam tp mati jg ada plak batang tinggi je tp tak keluar daun baru kenapa ye...sy try gembur tanah untuk tanam semula kemudian terjumpa semut merah kepala besar dlm tanah tu..adakah semut nie yg buat bayam sy mati.sy tanam dlm pasu..nak tanya lg...tanah kt laman rumah sy byk semut merah buat sarang...mcmana nk hilangkan ye...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ada beberapa kemungkinan. Mungkin tanaman gagal menyerap nutrien atau siraman tidak seragam, jadi ketika kering akan rerambut rosak menyebabkan tanaman gagal menyerap nutrien yang diperlukan.
      Semut merah (semut gatal/semut api) memakan protein (asid amino). Ia akan makan biji benih tetapi tidak memakan tanaman.

      Padam
    2. Masalah sarang semut ni, kalau kaedah saya, mmg saya korek dan bakar. Atau pun korek dan sembur dgn racun serangga. Cuma lepas tu kena perap dulu la utk bagi tanah tu betul-betul bersih

      Padam
    3. Boleh gunakan serbuk cengkih untk halau semut.

      Padam
    4. Tanaman sy baik dlm pasu or tanah ada semut. Baik semut hitam n semut api. Cengkih ni blend dr bunga cengkih tu ke?

      Padam
  3. Pokok bayam saya masih kecil tapi rasanya dah boleh tuai.. Pagi tadi saya lihat Ada banyak putik macam nak keluar bunga.. Adakah itu normal..?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Jika Nurul inginkan batang yang lembut kurang berserat, tuai sebelum pokok berbunga. Lazimnya pokok berbunga apabila pernah kekeringan di waktu hari yang panas terik.

      Padam
  4. Ooh.. Saya kn tuai esok pagi lah ni jawabnya..

    BalasPadam
  5. Encik benih bayam yahudi ada jual x??

    BalasPadam
  6. ade ke bayam yahudi ? mcm xsampai hati je nk tanam :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Orang yahudi panggil bayam yahudi (Jewish spinach), orang arab panggil bayam palestin.

      Padam
  7. En Iskandar, My spinach is being attacked by something. Leaves has many small holes on them. What can I do to stop this? Kindly advise. Thank you.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Look for tiny droppings. If you saw the droppings (look like coffee dust) the pest is still on the plant. Collect the pest and destroy it. You may also spray directly using homemade pest killer using water, dishwashing liquid and cooking oil.

      Padam
  8. Nk tanam byam cmne? Dlm box or kat tanah trus..tnah tu jnis cmne plak? Maafla

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dua-dua boleh, dalam bekas atau atas tanah. Guna topsoil campur baja organik.

      Padam